En toe waren we even stil...
Afgelopen verkenners zomerkamp op het Brielse Meer was een voorbeeld hoe een zomerkamp zou moeten gaan. Lekker windje, zonnetje, relaxte sfeer, mooi zeilgebied, leuke spelen en activiteiten, kortom....volgens het boekje! OK, helaas een klein ongelukje met een van de verkenners, maar ook de afhandeling daarvan liep zoals het zou moeten. Joshua, sterkte met je herstel!
Zelfs de terugvaart ging zo voorspoedig dat we ruim op tijd terug waren bij het groepshuis. Dat is toch de meest fijne plek om een kamp met z'n allen af te sluiten.
Tijdens die afsluiting gebeurde er iets onverwachts. Een van de ouders, Desiree, stapte naar voren en vroeg de aandacht.
Als snel werd de reden duidelijk, als verassing hadden de ouders een bedrag bij elkaar verzameld om de leiding te bedanken voor het vele werk dat zij iedere week weer verzetten. En ik kan u zeggen het is een stevig bedrag!
Als iemand ooit een manier zocht om de leiding stil te krijgen, dan is dit de manier.
Wij zijn als leiding echt heel blij met dit gebaar! Wij doen dit vrijwilligerswerk omdat wij zien dat we de kinderen hier een leuke tijd mee bezorgen, maar ze soms ook iets mee kunnen geven, varierend van het leggen van een simpele knoop die je jaren later nog eens van pas komt tot het verstevigen van sociale vaardigheden of verantwoordelijkheidsgevoel onderweg naar het volwassen worden.
DIt is onmogelijk als de leiding zijn of haar taak ziet als 'werk'. Het leidingteam is een vriendengroep die al jaren samen de groep draaien. Voor de meeste oud-verkenners is het bijna vanzelfsprekend dat ze doorstromen de leiding in, simpelweg omdat ze er nog niet aan toe zijn de groep te verlaten. Het, fijne, gevolg is dat we een van de weinge groepen in Rotterdam zijn zonder leiding tekort.
Zo'n totaal onverwacht gebaar vanuit de ouders is iets waar we stil van worden, wat we niet verwacht hadden, wat misschien niet nodig is, maar wat wel heeeeeeel erg fijn is. We gaan dan ook even de tijd nemen om te bedenken wat we als leidingteam met dit mooie bedrag gaan doen. Er komen al wat ideeen voorbij, we houden u zeker op de hoogte en vooral: BEDANKT!
En nu dan?
Deze nieuwsbrief was tijdens het zomerkamp al geschreven en stond klaar om verstuurd te worden. U zult begrijpen dat we na het hartverwarmende gebaar vanuit de ouders de behoefte hadden om de tekst van deze nieuwsbrief even aan te passen. De boodschap van de nieuwsbrief en de bijbehorende vragen blijven echter wel (be)staan.
Om een fantatstisch programma voor uw kinderen neer te zetten hebben we zeker bevlogen leiding nodig, maar soms is een extra financiele injectie helaas ook noodzakelijk. In onderstaande nieuwsbrief willen we u meenemen in hetgeen wij bedacht hebben.
We willen op zomerkamp!!
Hoe bedoel je, jullie zitten nu midden tussen jullie zomerkampen in??
Dat klopt, maar we willen volgend jaar ook graag op zomerkamp, en dan nog leuker, bijzonderder, avontuurlijker en uitdagender!
Nu we nog exact een jaar hebben te gaan, is het nu precies het juiste moment om daar over na te gaan denken.
De belangrijkste reden is dat we met de verkenners volgend jaar naar het Nawaka 2026 in Zeewolde willen. Een 10-daags kamp met ongeveer 4500 waterscouts. Een kleine twee weken spektakel met races, feesten, andere scouts en hele bijzondere activiteiten die je als enkele groep nooit voor elkaar krijgt.
Helaas hangt hier wel een prijskaartje aan. En hier willen we voor gaan sparen.
Een en ander is uiteraard afhankelijk van de uiteindelijke kampprijs voor het Nawaka. We doen er alles aan om het mogelijk te maken, maar mocht het financieel toch niet lukken, dan zorgen we voor een onvergetelijk eigen kamp.
Tegelijkertijd is het wel zo eerlijk dat we dan ook voor de welpen en bevers iets extra's doen voor het zomerkamp. Voor welpen en bevers betekent dit het normale kamp/logeerweekeinde, maar met een dikke plus. Iets extra's, waar we met z'n allen geld voor hebben opgehaald.
We hebben hier drie sponsormodellen voor bedacht die we graag aan u willen uitleggen. Het is zeker niet de bedoeling dat we de ouders drie keer de portemonnee laten trekken.
De Bomenactie

Tijdens de bomenactie gaan we proberen geld in te zamelen om jonge bomen te kunnen kopen voor ons terrein in Schijf, welke we samen met de jeugdleden zullen gaan planten.
Deze boompjes kosten €7,50 per boom, waarvan een deel van het bedrag ten goede komt aan de zomerkampen. Met deze actie kunnen we nieuwe bomen aanplanten in Schijf én kunnen we bijdragen aan de zomerkampen. Goed voor het milieu en voor de kampen dus! Twee vliegen in één klap.
Deze actie is vooral gericht op mensen die onze groep een warm hart toedragen, maar niet direct betrokken zijn bij onze groep, denk aan werkgevers, bedrijven, winkels, volgers op social-media etc..
Wij willen u vragen om deze actie bekend te maken bij mensen om u heen, in de wijkwinkel, bij de huisarts, de supermarkt, de winkels bij u in de straat, overal waar veel mensen komen.
Deze actie zal lopen vanaf einde verkennerszomerkamp (26 juli), gedurende ongeveer 6-8 weken.
De posters kunt u hier vinden.
De Grote Club Actie
We gaan als Calandtroep dit jaar voor het eerst meedoen aan De Grote Clubactie! Dat betekent dat we loten gaan verkopen. Een groot deel van de opbrengst hiervan komt ten goede aan de groep en is bestemd voor de kampen.
Het mooie is dat er geen contant geld bij komt kijken. Alle deelnemers krijgen een kaart met een persoonlijke QR code. Bij het scannen van die code kunnen mensen loten kopen waarmee mooie prijzen gewonnen kunnen worden. Op deze manier kunnen wij ook bijhouden wie de meeste loten verkoopt en wie de 'meester-verkoper' is. De verkopers kunnen zelf ook inloggen op een eigen verkoop-pagina, waar ze kunnen bijhouden hoe hun eigen verkoop gaat, maar ook die van de hele groep.

Wij willen vragen of alle kinderen, en misschien ook wel ouders, voor ons loten willen gaan verkopen.
Wij hopen dat in ieder geval alle leden loten willen gaan verkopen bij buren, vrienden, bekenden, school, het werk van papa/mama, of alle andere plekken die je kunt bedenken.
De officiële periode waarin de loten verkocht mogen/kunnen worden start op 20 september en loopt tot en met 30 oktober.
Om de persoonlijke QR codes te kunnen maken en de persoonlijke verkoop-pagina's in te richten, moeten we de emailadressen van de verkopende leden doorgeven aan De Grote Clubactie. Deze gegevens worden verder nergens voor gebruikt.
WIj vragen u om uw kind, en evt uzelf op te geven middels deze pagina.
verdere info mbt de Grote Club Actie kunt u vinden via Grote Club Actie.
De 18 uurs race
Inmiddels bijna een traditie, de 18-uurs sponsor race!
Op 20 en 21 september is het weer zover. We gaan met de verkenners 18 uur lang rondjes zeilen op de Kralingse Plas. De ervaring leert dat dit een race met ontberingen is. We hebben al menig regenbui en onweersbui moeten weerstaan maar met de motivering dat we ook bezig zijn om ons zomerkamp bij elkaar te verdienen trotseren we met alle plezier deze hindernissen.
Daarnaast moeten we uiteraard onze eer verdedigen, vorig jaar wonnen we met onze senioren-boot namelijk de eerste prijs!!
Deze actie is specifiek voor de verkenners en hier vragen we alle ouders, bekenden etc. om uw zoon of dochter een extra motivering mee te geven in de vorm van een kleine financiële bijdrage per te zeilen ronde of een enkel bedrag voor de gehele race. Een paar weken voor de race krijgen de verkenners de sponsorformulieren mee en na de race krijgen de sponsoren een mailtje met een betaalverzoek.
Het sponsorformulier kunt u ook hier vinden.
En dan...
Uiteraard is het hoofddoel van deze acties om de deelnemers prijs voor het Nawaka enigszins betaalbaar te kunnen houden. Daarnaast willen we op het zomerkamp voor de welpen en het logeerweekeinde voor de bevers ook iets extra's kunnen doen.
We realiseren ons ook dat we bij iedere vraag om financiële hulp vaak in dezelfde vijver vissen. Om te proberen dit enigszins te spreiden hebben we gekozen voor deze drie verschillende sponsoracties met verschillende doelgroepen.
Wat we u wel vragen is om ons te ondersteunen in het benaderen van mensen, instellingen, bedrijven, etc.. Hoe meer publiciteit en dus bekendheid, hoe groter de kans is op een hogere opbrengst.
Mocht u nog vragen hebben, kom gerust op de lijn bij Martijn (Sturk). Voor goede ideeën staan we ook altijd open, maar we kijken wel kritisch naar de belasting voor onze leiding. Naast hun hoofdtaak, leiding geven aan uw kinderen, zijn deze drie acties wel het maximale wat we op dit moment van hen kunnen vragen.
Daarnaast proberen we altijd acties te vinden die aansluiten bij de doelen en de identiteit van onze groep
Alvast enorm bedankt!!!
Namens de leiding,
Sturk (Martijn Durkstra)